Tuesday, October 27, 2009

APA KAH SPIRULINA DAN CHORELLA?


Makanan organik "Superfood" untuk kesihatan yang optimum.

Spirulina ada lah satu sel algae yang mempunyai warna hijau kebiruan yang hidup dalam air yang mempunyai ph alkali. Perkataan spirulina berasal dari latin bermakna "helix" atau "spiral" yang mempunyai rupa bentuk berputar putar. Spirulina juga memberi maksud pemakanan tambahan untuk kegunaan manusia dan haiwan dihasilkan dari 2 jenis spesies organisma cyanobacteria: 1 Arthrospira platensis, dan 2 Arthrospira maxima. Kini Spirulina di tanam secara besar besaran untuk menghasilkan pemakanan kesihatan manusia di seluruh dunia.

Chlorella juga merupakan satu sel alga mempunyai nukleus dan kandungan chlorophyl yang tinggi. Kedua dua Spirulina dan Chlorella mempunyai kandungan protin yang tinggi (58%), karbohidrat, kesemua Bitamin B, Bitamin C dan E, asid amino , "Essential Fatty asid, dan minerals. Kandungan bitamin B12 lebih tinggi dari organ hati (liver) dan juga kandungan beta kerotin juga tinggi.

Kedua dua pemakanan ini chlorella dan spirulina ada lah penuh dengan nutrien dan "phytochemicals" penting untuk kesihatan dan meningkatkan daya tahan tubuh dari penyakit.

No comments:

Post a Comment